پرتقال, تاریخچه

تاریخچه درخت پرتقال

تاریخچه درخت پرتقال

تاریخچه درخت پرتقال را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. درخت پرتقال یکی از گونه های پرطرفدار میوه های مرکبات است که سابقه طولانی در تاریخ دارد. اصالتاً این درخت در جنوب شرقی آسیا و منطقه مدیترانه رشد می کرده و به تدریج به سایر نقاط جهان معرفی شده است. در ایران نیز درخت پرتقال قدمت زیادی دارد و به عنوان یکی از میوه های بومی شناخته می شود. در این زمینه، سایت زررین به عنوان یک منبع جامع و معتبر در ارائه اطلاعات کلی در مورد درخت پرتقال شناخته می شود. این سایت به صورت تخصصی به بررسی خاستگاه، تاریخچه، انواع و خواص مختلف این میوه پرداخته است.

خاستگاه و تاریخچه پرتقال در جهان

درخت پرتقال اصالتاً از جنوب شرقی آسیا و مناطق استوایی و نیمه استوایی آسیا منشأ گرفته‌است. شواهد تاریخی نشان می دهد که این درخت از حدود 4000 سال پیش در چین و هندوستان شناخته‌و کشت می شده‌است. با گسترش تجارت دریایی و تبادل فرهنگی بین آسیا و اروپا، پرتقال به آفریقا و سپس به اسپانیا و پرتغال معرفی شد.

در قرن 16 میلادی، مکتشفان اروپایی نظیر پرتغالی ها و اسپانیایی ها پرتقال را به آمریکای مرکزی و جنوبی نیز برده‌و کشت آن در این مناطق گسترش یافت. در قرن 18 و 19 میلادی نیز پرتقال به سایر نقاط جهان از جمله آمریکای شمالی و استرالیا راه یافت و به یک میوه جهانی تبدیل شد. امروزه پرتقال یکی از پرمصرف ترین میوه های جهان محسوب می شود.

خاستگاه و تاریخچه پرتقال در جهان

تاریخچه رواج مصرف پرتقال در اروپا

پرتقال به طور رسمی اولین بار در قرن 15 میلادی وارد اروپا شد. زمانی که پرتغالی ها این میوه را از آسیا به اروپا معرفی کردند. در ابتدا پرتقال به عنوان یک میوه لوکس و گران قیمت در دربار سلطنتی اروپایی مصرف می شد و تنها افراد ثروتمند امکان دسترسی به آن را داشتند. با گذشت زمان و گسترش تجارت بین قاره ای، پرتقال به تدریج در بین عموم مردم اروپا نیز رواج پیدا کرد. در قرن 18 میلادی، احداث باغات پرتقال در مناطق مدیترانه ای همچون اسپانیا و ایتالیا منجر به افزایش تولید و در دسترس بودن این میوه برای طبقات مختلف جامعه شد.

در قرن 19 میلادی، با ظهور راه آهن و کشتی های بخار، امکان حمل و نقل سریع تر پرتقال از مناطق تولید به بازارهای شهری فراهم گردید. این امر باعث شد که پرتقال به یک میوه ارزان و در دسترس تبدیل شود و به سرعت در سبد غذایی مردم اروپا جایگاه پیدا کند.

تاریخچه مصرف پرتقال در ایران

 

پرتقال به طور رسمی در ایران از حدود قرن 16 میلادی وارد و مورد توجه قرار گرفت. اگرچه شواهد تاریخی حاکی از آن است که این میوه در برخی مناطق ایران مثل مازندران و گیلان از قدیم الایام کشت و مصرف می شده‌است. در دوران صفویه، پرتقال به عنوان یک میوه لوکس و ارزشمند در دربار سلطنتی ایران مصرف می شد. به تدریج با گسترش روابط تجاری ایران با دیگر کشورها، پرتقال به سایر نقاط ایران نیز راه یافت و در بین عموم مردم نیز رواج پیدا کرد.

در دوران قاجار و پهلوی، کشت و تولید پرتقال در شمال ایران به ویژه در استان های مازندران و گیلان گسترش یافت. به طوری که این مناطق به عنوان قطب تولید پرتقال در کشور شناخته شدند. در اواسط قرن بیستم، با گسترش کشاورزی صنعتی و ورود ارقام جدید پرتقال، تولید و مصرف این میوه در ایران به طور چشمگیری افزایش یافت. امروزه پرتقال یکی از پرمصرف ترین میوه های در دسترس برای مردم ایران محسوب می شود.

تاریخچه رواج مصرف پرتقال در اروپا

سوالات متداول

درخت پرتقال از کجا نشات گرفته‌است؟

درخت پرتقال اصالتاً از جنوب شرقی آسیا، به‌ویژه از مناطق هند و چین، نشات گرفته‌است. از این مناطق، پرتقال‌ها به‌تدریج به دیگر مناطق دنیا معرفی شدند. پرتقال‌ها ابتدا به خاورمیانه و سپس به اروپا منتقل شدند، جایی که در دوران امپراتوری روم بسیار محبوب شدند.

چگونه پرتقال به اروپا و سپس به آمریکا وارد شد؟

پرتقال در زمان فتح اسپانیا توسط مورها (مغربی‌ها) در قرن هشتم میلادی به اروپا معرفی شد. مورها درختان پرتقال را به اسپانیا آوردند و این درختان در آب و هوای مدیترانه‌ای آنجا بسیار خوب رشد کردند. با کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب در اواخر قرن پانزدهم، پرتقال به دنیای جدید نیز راه یافت. استعمارگران اسپانیایی و پرتغالی پرتقال‌ها را به آمریکا منتقل کردند، جایی که درختان پرتقال به ویژه در فلوریدا و کالیفرنیا به خوبی رشد کردند و امروزه این مناطق از تولیدکنندگان بزرگ پرتقال در جهان هستند.

چه زمانی درخت پرتقال به ایران وارد شد؟

ورود درخت پرتقال به ایران به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد. بازرگانان و مسافران ایرانی که به هند و چین سفر می‌کردند، درختان پرتقال را به ایران آوردند. با توجه به آب و هوای معتدل شمال ایران، این درختان به خوبی در مناطق شمالی ایران مانند استان مازندران رشد کردند و امروزه این مناطق به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق تولید پرتقال در ایران شناخته می‌شوند.

سخن پایانی

بازرگانی زررین با چندین دهه تجربه در تولید و فروش محصولات باغی ما را برآن داشته تا پلی برای دسترسی آسان تولیدکنندگان و متقاضیان محصولات کشاورزی در عرصه جهانی باشیم. کادر مجرب بازرگانی زررین با آشنایی کامل ازعرصه تچارت جهانی این افتخار را دارد که بستری عالی بدای تولید کنندگان محصولات کشاورزی و باغی فراهم کند، تا در رقابتی سالم باعرضه محصولات باکیفیت حاشیه سود بالاتری کسب کنند. جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

تلفن: 09144483916

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − پنج =